Het is nu za dec 05, 2020 8:56 am

Alle tijden zijn GMT

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bruidsvlinders
BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2018 7:40 pm 

Het kweken van bruidsvlinders.

Ik kweek al jarenlang succesvol zowel (tropische) dag en nachtvlinders. Sinds dit jaar kweek ik met de Pieris rapae, het klein koolwitje. In Nederland is het de algemeenste dagvlinder. Er zijn jaarlijks drie tot vijf generaties. De vlinders zijn te zien van april tot en met oktober. De waardplant van de rupsen is kool, Oost Indische kers en resedasoorten. Op de witte vleugels staan zwarte punten, twee zwarte stippen; bij de mannetjes minder opvallend. De geel met grijs witte ondervleugels hebben dezelfde tekening. Maar waarom het Koolwitje zou je denken? Zo'n gewone vlinder, maar echt mijn lievelingsvlinder. Deze vlinder kweek ik voor bruidsparen. Zij laten de vlinders los op hun trouwdag. Het loslaten van vlinders is oorspronkelijk een traditie bij de Amerikaanse indianen, die een wens deden elke keer als ze een vlinder loslieten. Het loslaten van vlinders geeft een extra accent met symbolische waarde aan een speciale gelegenheid. Het loslaten van vlinders is een prachtig moment. Er wordt ook wel gezegd dat het loslaten van vlinders ''Het verspreiden van liefde is''. Dit jaar hebben een aantal bruidsparen mij gevraagd, om dit jaar vlinders te leveren voor hun grote dag! Ik ben zo blij....De verwachting is dat ik volgend jaar meerdere Nederlandse vlinder soorten (niet beschermt) kan aanbieden, maar ook voor verdrietige momenten zoals een begrafenis of Samenloop voor hoop KWF. Een hele leuke spannende uitdaging. Er komt heel wat bij kijken, waar je goed op moet letten. Het lijkt makkelijk, maar dit is het niet.
De vlinders worden door mij op diervriendelijke wijze gekweekt in een kas. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de natuur, Hierover heb ik contact gehad met de Vlinderstichting, een entomoloog en andere hobbykwekers.

Natuurlijk blijf ik ook gewoon doorkweken met dag en nachtvlinders.

Profiel  

Berichttitel: Re: Bruidsvlinders
BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2018 9:33 pm 
Moderator

Leuk Siti, die heb ik ook thuis gehad toen de kids nog op de lagere school zaten. In de vakantie moesten de beessies doorgevoerd worden en kreeg ik de bak mee naar huis. Ik regelde ook altijd kikkerdril voor op school, leuk joh. Mijn kids van toen bijv. 5 en 6 wisten er meer over te vertellen dan de juf (vreemd hè ? ;) ). Loopt er zo'n beessie om de school heen en de juf "ieks, een kikker !" "Nee juf, dat is een pad, zelfs een Gewone pad want Rugstreepjes zitten hier niet". Ik moet nog lachen als ik eraan denk ! :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 8:13 am 

Omdat ik dit jaar geheel overwacht aan veel bruidsparen vlinders moet leveren, heb ik gekozen voor het kleine Koolwitje. Dit is een vrij gemakkelijke vlinder om te kweken. Daarnaast mag je geen tropische vlinder vrijlaten. Deze verstoort namelijk de Nederlandse natuur, vandaar deze keus.
Leuk om te lezen dat jullie als ouders ook veel tijd besteden aan de natuur met je kinderen. Tegenwoordig is dit niet meer zo vanzelfsprekend, wat mijn ervaring is als juf. Daarnaast is het protocol/beleid bij ons veel strenger geworden en mogen er dieren meer in de klas. Jammer! Dit kan overigens anders zijn op een andere school. Wij bezoeken daarom veel de kinderboederij met de kinderen. Tja, stiekem neemt een kleutertje ook wel eens een spin of kikker mee de klas in. Dikke pret is het dan....Geweldig!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 9:40 am 
Moderator

"protocol... geen dieren in de klas"... Dat verbaast me wel een beetje Siti. Hier in N'Gein worden via de gemeente vanuit het MEC (Milieu Educatief Centrum) plastic kweekbakken met koolwitje-eitjes / rupsen geleverd aan geïnteresseerde scholen, die kunnen dan dus de eitjes rups zien worden, de rups zien groeien, de rups verpoppen en de vlinder uit de pop zien komen. Daarna de uitgekomen vlinders loslaten en klaar. Ik zelf heb er tijdens m'n witvlakvlinder-periode ook wel eens een aantal van die rupsen neergezet. Ik heb jarenlang het schoolaquarium bijgehouden, als je binnen liep stond die bak pal voor je neus, 1,75 x 07 x 0,8 m. Zo'n vlinderbakje zette ik dan gewoon pal bovenop het aquarium, dus dat viel, zeker bij de kinderen, gelijk op. Geweldig was dat altijd, al die kleine snuitjes erbij. M'n neefje (nu 7) gaat ook de goede kant op. Is echt zo'n mini-Freek. Zit gewoon in het klaslokaal met huisjesslakken in z'n broekzak omdat het nu buiten zo koud is. Heeft een tijdje een kikker op z'n kamer gehad toen het ook nog koud was, in een bakje met wat aarde en water. Komt thuis met salamandertjes uit de tuin van de buurman, heeft kleine (zelf in de sloot gevangen) visjes in een bakje zitten want hij wil weten wat het zijn (gewoon blankvoorntjes). Ik moet 'm komend jaar maar eens meenemen naar m'n monitorgebied en ook eens met 'm op "slangenjacht" gaan. Beginnen we gewoon met een ringslang, die adders komen later wel :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 27, 2018 10:19 pm 
Site Admin

Mini-Freek :mrgreen:

Mooi wat je doet, Siti, succes ermee!

BerichtGeplaatst: za maart 03, 2018 12:43 pm 

Cool.altijd leuk als kleine kinderen intresse hebben in de natuur
Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 03, 2018 1:10 pm 
Site Admin

Lapis schreef:
Cool.altijd leuk als kleine kinderen intresse hebben in de natuur
Groetjes

Zeker, Lapis, m'n kids kunnen mij enthousiast maken met een vondst en andersom. :)

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT