Het is nu za dec 05, 2020 9:17 am

Alle tijden zijn GMT

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke lamp voor nachtvlinders?
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2020 7:12 pm 
Site Admin

Welke lamp gebruik(te) je om nachtvlinders te lokken?

Berichttitel: Re: Welke lamp voor nachtvlinders?
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2020 9:53 am 

Ik ben net begonnen met het "actief nachtvlinderen" Alles wat ik overdag of in de schemer tegenkwam fotografeerde ik al, maar nu wil ik ze echt gaan vangen.
Mijn eerste versie van een lichtval is nu met een Led-plaat van de IKEA. Die had ik nog liggen. Ik heb hem in een bak gestoken en nu 3 avonden weggezet met eierdozen eromheen. Vooral omdat ik aan het nadenken ben hoe een eigen val te bouwen met goede lampen. Toch al wel wat vlinders gevangen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 18, 2020 11:25 am 
Site Admin

Leuk! Wat heb je zoal gevangen?

BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 10:04 am 
Moderator

Je kunt het beste nachtvlinderen op een mooie zwoele zomeravond/nacht vanaf 22.00 tot 2.00 uur in een natuurgebied. Gegarandeerd succes!!

Ik maak gebruik van een wit laken en een UV-lamp (insecten lokstof en een felle UV lamp werkzaam op batterijen- je hebt niet altijd stroom in het bos!). Zorg ervoor dat de nachtvlinders niet in de lamp kunnen vliegen, omdat zij zich dan kunnen verbranden.
Tevens gebruik ik zoete lokstoffen. De nachtvlinders zullen hier snel op afkomen. Als je nachtvlinders hebt gevangen kun je de naam achterhalen en de vlinders daarna weer vrij laten. Soms worden de vlinders ook gebruikt voor onderzoek.

Voorbeelden van nachtvlinders die ik zelf heb gevangen in Nederland: Nachtpauwogen, Bonte Bessen vlinder, Gamma uil, Muntvlindertje, Sint Jacobsvlinder, Vijf vingerige vedermot, Liguster pijlstaart, Groot avond rood, Lieveling, Witvlakvlinder, Grote Beer maar natuurlijk ook diverse dagvlinders en andere insecten. ..Sommige nachtvlinders vliegen enkele maanden in het jaar andere weer wat langer. Hiervoor kun je het beste de vliegtijden tabel van de Vlinderstichting raadplegen als je iets bijzonders wilt zien!
Een echte aanrader is nachtvlinderen in de tropen. Deze vlinders en motten zijn beeldschoon en prachtig om te zien. echt een lust voor het oog.

Er zijn diverse vlinderwerkgroepen in Nederland die nachtvlinder bijeenkomsten organiseren zoals: ""de Vlinderstichting"", Vlinderwerkgroep ""KNNV vereniging voor veldbiologie"" en ""Nachtvlinderen IVN"". Vaak zijn deze bijeenkomsten gratis.
.
Het leuke van het nachtvlinderen is dat je ook vaak andere nachtdieren op bezoek krijgt zoals uilen, konijntjes, molletjes, wolven. dassen, vleermuizen, padden en bevers

.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 9:44 pm 
Site Admin

Bedankt voor het motiverend stukje! :)

BerichtGeplaatst: do sep 10, 2020 4:15 pm 
Moderator

Ik gebruik twee lampen
160W HWL
en een UV-A 20W

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT